Tuesday 30 July 2013

Buanglah perasaan itu.


"Akak pernah kecik hati dengan anak-anak tak?"
Pertanyaan seorang rakan kerja hari tu agak memeranjatkan saya. Saya hanya memandang mukanya. Lama.
"Kenapa? Awak ada kecik hati ngan anak-anak ke?"
Saya membalas balik soalannya. Dia tersenyum.
"Ye la... Akak kan penuh sifat keibuan, sabar.....tentu tak pernah kecik hati kan?"

Haha...perlukah saya melompat... so flatered.
Kecik hati dengan anak-anak? Satu benda yang sangat subjektif bagi saya. Sebagai manusia sudah tentu saya punya perasaan itu. Tapi biasanya saya tolak tepi atau buang terus...tak yah fikir. Banyak lagi benda lain nak dikecik-hatikan.

Ramai orang tahu bukan mudah menjadi ibu. Masa anak kecik-kecik boleh la kita kawal mereka. Arah je apa yang patut. Mudah je tangan ni nak melayang bila mereka buat salah. Bila mereka besar pastinya mereka juga punya prinsip, keputusan dan pegangan mereka sendiri. Kadang kala bila tak selari dengan acuan dan citarasa kita pasti la kita akan mudah kecik hati.

Bayangkan kalau kita sebagai ibu sikit-sikit nak sentap dengan anak. Macam tak ada kerja lain. Sebenarnya rasa kecik hati kita itu telah mengundang dosa buat si anak. Sebab tu saya sangat ambik berat tentang perasaan ini. Jika ada rasa kecik hati saya akan cepat-cepat tolak ke tepi. Maafkan si anak. Yang penting, sentiasa doakan mereka jadi anak-anak yang soleh dan solehah. Depa tu harta kita. Kita pasti akan memerlukan mereka untuk mendoakan kita nanti....

Bila dikenangkan kembali, sebagai anak saya juga mungkin kerap sakiti hati ayah saya. Kadang kala terlalu busy sampai saya lupa. Kesian ayah. Tentu ada waktu-waktu yang  ayah sangat rindukan saya. Lagi la pulak zaman saya dulu berhubung pakai surat je. Mana ada sms, wassup dan segala bagai macam sekarang... Tapi alhamdulillah saya tidak pernah lalai untuk mengirim berita setiap bulan. Dan alhamdulillah juga ayah tidak pernah ada rasa kecik hati. Well...at least dia tak pernah tunjukkan pada saya. Dan saya sentiasa happy menjadi anak yang baik...konon. Hmm...adakah ayah menyimpan perasaan kecik hatinya jauh disudut hati hingga saya sukar untuk menerka? Astaghfirullah...

Sebagai ibu, saya tahu saya punya kuasa besar terhadap dosa dan pahala anak-anak. Kuasa saya 3 kali ganda kuasa ayah depa. Wah...big bos tuh. Jangan sesekali hangpa engkar terhadap ibumu ini ye anak-anak! Hangpa kena ingat kisah Alqamah.

Tapi bak kata rakan sekerja saya tu.. Saya kan penyabar...oh! mudah-mudahan. Amin ya Allah. Sebagai ibu saya akan sentiasa memaafkan kesalahan anak-anak saya dari saat mereka dilahirkan hingga saya memejamkan mata nanti. Every bit. Kesalahan terhadap saya je lah. Kesalahan dengan Allah, hangpa pandai-pandailah tanggung sendiri. Moga setiap ibu di dunia ini sentiasa mendoakan kebaikan buat si anak dan jangan lah hukum anak dengan sumpahan atau menghukum mereka sebagai anak derhaka. Dosanya balik pada kita juga...

No comments:

60 Days In UK: Rumah Sewa 4

Jumaat, 15hb Mac 2024 Hari ini dah masuk hari ke-44 kami berada di bumi bertuah ini. Kalau ikut orang bersalin, masa ni dah habis tempoh ber...