Wednesday 5 July 2023

Majlis Aqiqah Cucunda Lily Humaira.

Lewat usia cucunda 12 hari, pihak keluarga besan saya melangsungkan majlis aqiqah dan potong jambul baby. Oleh kerana saya tak pasti bagaimana perjalanan aturcara majlis sebegitu, maka saya cuma mengikut sahaja segala perancangan yang telah disusun. Depa tempah seekor kambing (untuk baby perempuan) dan upah katering untuk masak menu aqiqah beserta juadah untuk menjamu tetamu dan kawan-kawan serta keluarga yang hadir.

Majlis aqiqah cucunda putri, Lily Humaira.

Tahnik oleh Imam Masjid Melawati.

Qasidah oleh anak-anak dari sekolah Tahfiz Melawati.

The proud nenek.

Nenek & Tok Ayah.

Toknda & Nenda, Nenek & Tok Ayah.

All the proud families.

Nenek ambik syarat main gunting-gunting.

Usai upacara tahnik dan selawat, semua tetamu berdiri dalam bulatan. Kemudian baby dibawa keliling sambil didukung oleh ayahnya untuk upacara gunting rambut. Saya tak pasti apa yang dibaca semasa bayi digunting rambutnya. Saya cuma berselawat dan berdoa agar baby dikurniakan kebaikan di dunia dan akhirat sambil menggunting rambut sebanyak 3 kali. 

Before.

After. 🥰

Alhamdulillah majlis aqiqah berjalan dengan lancar. Walau cucu dah masuk 4 orang inilah kali pertama saya menghadiri majlis cukur jambul baby dari awal sampai akhir secara dekat. Sebelum ini semua jambul anak-anak dicukur oleh ayahnya. Mengimbau kenangan lama, semua rambut anak-anak saya dicukur oleh hubby pada hari ketujuh kelahiran. Dengan tangan mengigil pun hubby gagahi jua mencukur rambut anak-anak terchenta. Tiada majlis dan tiada sanak saudara, hanya ada saya dan hubby suka hati syok sendiri menggayakan hasil cukuran. Majlis aqiqah pula diadakan kemudian bila dah cukup mampu. Alhamdulillah all well ends well.

Sekian.😊

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....