Wednesday 23 August 2023

Sepagi di hospital teman hubby buat follow-up

“Minggu ni kita buat tema health pulak…” Sejak hubby dah berhenti kerja (lagi sekali) ada sahaja planning untuk isi masa bersama. Setiap hari/minggu ada sahaja planning yang hubby dah set dan sebagai isteri mithali, kita hanya menurut sahaja semua perancangan yang telah diatur. Kebetulan temujanji untuk follow-up hospital dah lama tertunda so minggu ini kita fokus kepada bab kesihatan sahaja.

First thing first haruslah kita setelkan bab jumpa doktor kencing manis yang dah lama overdue. Setelah ditunda berkali-kali maka hari Isnin hari tu (sebulan yang lepas) kami ke hospital selepas dapat slot temu janji dari pihak hospital. Kami keluar awal pagi bagi mengelakkan jalan jam, mendapatkan parking lot yang dekat dan paling penting dapat nombor awal sebab depa buat sistem first come first serve. Walau kami tiba depan pintu klinik pada pukul 8:15 pagi, patients lain dah siap beratur. Bukak je pintu klinik pada pukul 8:30 pagi terus semua orang masuk untuk mendapatkan nombor giliran. 

Pesakit dah ramai walau masih awal pagi.

Kami dapat giliran nombor 8 untuk berjumpa doktor. Sebelum jumpa doktor depa bagi slip untuk hubby buat ujian darah dan air kencing dulu. So kami pergi ke jabatan pathologi pulak.

Nombor giliran lain di jabatan pathology.

Lepas bagi sample darah dan urin, kami kena tunggu at least 1 jam untuk dapatkan keputusan ujian. Depa akan hantar keputusan terus ke klinik doktor, so kami tak perlu tunggu di situ. Doktor masuk klinik bermula pukul 10 pagi. Dan setelah dicongak, tambah, tolak, dengan giliran nombor 8 itu kami terpaksa menunggu dalam dua hingga tiga jam lagi baru boleh berjumpa doktor. So, bagi mengisi masa, kita pi cari makan dulu. Kesian hubby belum makan sejak pagi sebab kena puasa untuk ujian darah tadi. Kami sarapan di Q-Bistro, Ampang. Kat sini kena scan QR code untuk buat pesanan. Alhamdulillah selepas beberapa kali ke sini, makcik dah expert buat order menggunakan QR code. 

Scan je kat code untuk mendapatkan menu sebelum buat order.

Set kari kambing + teh halia for makcik.

Kemain happy dapat makanan.

By pukul 11.30 pagi kami ke hospital semula. Sementara menunggu giliran, kami lepak minum kopi di Starbuck pulak. Pukul 12:30 tengahari baru giliran kami tiba. Jenuh jugak menunggu.

Ngopi @ Starbuck dulu.

“Everything looks normal. Glucose 6.5, cholestrol very good at 3.9, creatinine level 102, a bit on border line..." 

"Blood pressure 132/71 a little bit high… If you're worried, we can give you something, very mild."

Begitulah... sedikit demi sedikit Allah hantar peringatan.

Ubat untuk kontrol darah tinggi.

Pada hari Khamis kami ke Pusrawi pulak. Kali ini untuk follow-up check mata hubby lepas pembedahan mata (retina tanggal+katarak) dahulu. Kami keluar rumah pada pukul 8:00 pagi dan tiba di hospital pukul 8:40 selepas mengharung jalan jam untuk buat U-turn kat Bulatan Pahang. Sampai sahaja terus register dan ambik nombor giliran. Kami dapat giliran nombor 4. Alhamdulillah by pukul 10 pagi dah boleh jumpa doktor dan siap buat bayaran by pukul 10.30 pagi. Usai urusan kami mengopi dulu di Cafe Century Coffee sebelum tiba di rumah semula pada pukul 11:15 pagi.

Selesai sudah urusan di hospital untuk minggu ini. Minggu seterusnya hubby sibuk dengan meeting/program di sana-sini pulak.

Sekian. 😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....