Wednesday 16 August 2023

PRN 15, Enam negeri memilih

Weekend baru ni sangat full. Anak-anak semua balik untuk PRN 15. Pepagi lagi saya dah masak seperiuk besar kari daging buat makan ramai-ramai nanti. Lepas Jumaat saya dan hubby pi ambik anak nombor satu di Putrajaya lepas tu jemput dua orang cucu kat tadika dan terus balik Ampang semula. Tak singgah memana pun, semua main drive thru sahaja. Petang, anak nombor dua balik lepas habis kerja di Kajang. Malam, anak nombor tiga pulak balik. Malam tu kami berkumpul ramai-ramai borak-borak santai macam malam raya, cuma tak kalut nak memasak apa-apa juadah.

Pagi Sabtu seawal pukul 7.15 pagi saya dan hubby dah keluar untuk mengundi. Walau tinggal di Ampang kami berdua masih mengundi di tempat lama. Saya di Selayang sementara hubby di Batu Caves. 

“Kenapa Ummi ngan Ayah tak tukar tempat mengundi lagi?” Entahlah. Saya sendiri pun macam rasa tak ada keperluan nak tukar tempat mengundi. Mana-mana pun sama je. Sapa pun menang, kehidupan kita tetap perlu diteruskan. Rezeki pun kena cari sendiri. 

Mengundi kali ini rasa sangat tenang. Orang pun tak ramai. Kami pergi ke pusat mengundi di Batu Caves dahulu. Tiba sana pukul 7.45 pagi, kaunter pun belum bukak lagi. Hubby di Saluran 3 dan menjadi antara orang terawal tiba. Sementara hubby beratur untuk mengundi, saya duduk menunggu di khemah utama. By pukul 8.15 siap semua urusan. 

Jauh jugak nak dapat tempat parking… terpaksalah kita berjalan laju-laju nak kejar hubby nun jauh di hadapan.

Khemah utama depan pintu utama sekolah. 

Done for hubby.

Usai urusan hubby kami ke Selayang pula. Saya di saluran 1, dah masuk kategori warga emas rupanya, dan sudah semestinya mendapat layanan first class. Semua pengundi Saluran 1 disediakan kerusi untuk duduk. Urusan pun laju, dalam 15 minit selesai celup jari warna purple. Lepas tu dah boleh gi dating sambil pekena roti canai di Restoran Ibrahim Maju sebelum balik rumah jaga cucu sementara anak-anak pulak pergi mengundi.

Saluran 1 siap ada tempat duduk.

Done tunai tanggung jawab.

Kemain makcik nak tayang jari ungu.

Semua anak-anak saya mengundi di pusat mengundi yang sama di Ampang, cuma berbeza saluran sahaja. Sungguh, kali ini semuanya berjalan sangat laju. Dalam masa setengah jam semua dah pakat balik rumah semula. Anak nombor 4 yang balik dari Shah Alam pun touch and go je, lepas tu semua dah berkumpul untuk makan tengahari di rumah. (Tinggal anak nombor 5 sahaja yang tak dapat mengundi dek duduk jauh di perantauan).

Hidangan tengahari rakyat.

Paling best, ikan gelama masin.

Sempena PRN ni ada pulak dapat offer dari beberapa outlet restoran. Kami pilih makan malam di Tony Romas. Setiap satu jari ungu depa bagi free 1/4 ayam dengan fries. Kami datang lima orang so dapat lima set free. Jenuh pulak nak perabih. Kita take away je semua.

Offer accepted.😊

Kami beli plater untuk lima orang, tambah pasta dan soup of the day.

Tak abes lagi nak tayang jari warna ungu.🤭

Dah kenyang perut bolehlah balik rumah dan berehat sambil menunggu keputusan pilihan rakyat raya depan TV ramai-ramai. Walaupun anak-anak semua boleh tengok keputusan hanya di hujung jari, ummi ayah depa ni nak jugak tercongok tengok TV menanti keputusan. Saya tak berapa excited sangat sebab macam dah boleh agak apa keputusannya. So bila dah tiba waktu beauty sleep, saya masuk tidur macam biasa. Malas nak menunggu keputusan penuh… tidur lebih baik.

Bangun pagi esoknya, seperti dijangka keputusannya seri 3-3. Tiga negeri pro kerajaan sementara tiga lagi negeri pro pembangkang. Begitulah perancangan Allah. Kita terima sahaja. Yang telah dipilih rakyat, dah boleh mula menjalankan tanggungjawab dengan sebaiknya. Semoga Allah bantu selamanya.

Sekian.😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....