Tuesday 22 August 2023

Kenuri kahwin & jalan-jalan @ Bangi.

Kami dapat jemputan dari kawan hubby untuk majlis kenduri kawen anaknya. Kawan hubby ni sama-sama buat program Master di UK back in 90’s dulu. Masa tu anak-anak semua masih baby lagi. Sekarang ni masing-masing pun dah bercucu.

Depa buat kenduri di Bangi Golf Resort. Saya tak kenal pun siapa tuan rumah. Memang betul-betul accompanying husband as plus one. So bila sampai depan pintu, kita salam je semua orang sambil sengih lebar-lebar. Kita tengok depa, depa tengok kita. Suami-suami sahaja yang kenal each other. 

Masa nak ambik tempat duduk tiba-tiba pulak terserempak dengan seorang sahabat yang sekian lama tidak bersua. Rupa-rupanya kawan saya ini adalah kawan sekolah kepada isteri tuan rumah. Kiranya friend of a friend jugaklah. So bolehlah layan borak sambil makan. Borak punya borak, timbul pulak hubungan kawan saya ini juga adalah merupakan collegue kepada besan kepada besan saya. Aduhai panjang pulang susur galurnya. Besan kepada besan gitu… punya la jauh. Apa-apa pun, tidaklah saya hendak meluaskan capaian rakan taulan. Dengan umur begini cukuplah sekadar berada dalam ruang lingkup sahabat handai yang dah sedia ada. Yang jauh kita rapatkan, yang rapat kita eratkan. 

Kami tidak berborak panjang kerana kawan saya ini masih ada urusan seterusnya. Cukup sekadar update kehidupan dan salam-salam sebelum dapat bersua lagi disuatu masa dan ketika nanti. Usai makan saya dan hubby berjumpa dengan tuan rumah dan meminta izin untuk beredar. Oleh kerana perjalanan masih panjang, kami singgah mengopi di Bangi Gateaway dulu. 

Cantik jugak hiasan dalaman kafe ini.

Hubby order nasi dagang, padahal baru je sudah makan kenduri.

Latte for makcik.

Dah puas mengopi kami singgah solat Zohor sambil jalan-jalan santai di Bazaar Karat, Bangi. Saya suka melihat barang-barang antik yang depa pamerkan sambil mengimbau kenangan silam. 

Teringin nak beli basikal tu untuk cucu.

‘Basikal satu tayar’… cantik pulak warna pink.

Besen-besen besi nostalgia.

Melawat bazar karat ni macam melawat muzium pulak. Keseronokan yang sukar digambarkan. Banyak barang-barang tu pernah wujud dan digunakan sepanjang hidup saya waktu kecil dulu. Tiba-tiba sahaja jiwa kecil itu datang kembali bersama nostalgia zaman silam. Tapi bak kata orang bijak pandai… when maturity hits you, silence is better than anything. Kita simpan sahaja kenangan itu di suatu sudut paling indah dalam hati.

Sekian.😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....