Monday 21 August 2023

Pokok Kucai & Kuetiau Goreng

Pokok kucai di halaman rindu saya ni dah lama tidak dipotong dan diambil daunnya. Dulu rajin jugak saya potong buat sayur stir fry atau letak dalam masakan dan buat cucur bilis/bawang. Tapi sejak beberapa lama ni malas pulak nak turun ke laman. Asyik terperap dalam rumah sahaja. Kalau keluar pun hanya teman hubby jalan-jalan santai atau jalan-jalan cari makan. Walaupun makan ala kadar, berat badan ni asyik naik sahaja. Tiberr…😅

Pagi semalam, kebetulan hari minggu, baru sempat nak melihat-lihat ke laman. Kesian pulak tengok banyak pokok yang terbiar. Rumput pun dah makin panjang. Pokok kucai pulak galak berbunga. Bila dah galak berbunga begitu, kuranglah hasil daunnya. So, saya potong je semua yang ada dalam pasu. Dapatlah sejemput daun kucai buat rencah dalam kuetiau goreng. Kena tambah taugeh buat penambah rasa. Jadilah buat sarapan dua orang pencen, dihari minggu.

Pokok kucai ni mudah dijaga. Kita hanya perlu selalu potong daunnya, tinggalkan tunggul dalam anggaran satu inci. Nanti dia akan keluarkan daun baru. Sekejap sahaja, daun baru akan tumbuh semula. 

Cantik pulak nampak kucai bunga ini.

Saya potong semua daun tinggal tunggul sahaja.

Kuetiau goreng is done.

Bunga kucai buat hiasan meja.

Lepas ni kita tengok pokok yang lain pulak. Sejak dah lebih separuh abad ni, mental dan fizikal dah tak berapa nak syncronize. Badan pun asyik nak landing sambil menernak lemak. Kerja-kerja kebun dah banyak terbengkalai. To do list pun makin panjang tapi kudrat semua ke laut. Bahasa mudahnya, “Dah tua ler tu…”  

Sekian. 😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....