Wednesday 30 September 2020

Pokok bunga balung ayam

Dah lama saya mengintai-intai pokok bunga balung ayam. Masa zaman saya kecik-kecik dulu selalu nampak pokok bunga ni di halaman rumah jiran-jiran di kampung. Tapi sejak dah dewasa ni jarang benar nampak pokok bunga ni di mana-mana. Baru-baru ini tiba-tiba terjumpa di nursery pokok di Bangi. Kebetulan saya singgah di sana mencari pokok bunga kantan tapi tidak berjumpa, terjumpa pulak pokok bunga balung ayam. Apa lagi... terus jatuh cinta. Depa ada banyak stok, tanam dalam polibeg. Depa jual dengan harga RM7 sepohon. Saya ambik sepohon sahaja. Kita cuba dulu samada serasi atau tidak.

Menambah ceria di halaman rindu.

Mula-mula saya letak di celah-celah pokok udang merah.

"Cantiknya warna bunga dia..."

"Pokok ni senang membiak. Nanti sekejap sahaja dah penuh anak pokok sekeliling induknya...."

"Elok tanam kat satu tempat je biar nampak rimbun..."

Macam-macam komen saya terima daripada sahabat-sahabat yang sama hobi macam saya. So saya pun mencari-cari tempat yang sesuai. Akhirnya saya pilih satu plot tanah khas untuk depa membiak. Asalnya tempat tu bekas tunggul pokok bunga raya yang telah saya tebang sebelum ini. Saya korek buang tunggul yang dah reput dan gantikan dengan pokok bunga balung ayam pulak.

Menanti masa nak tanam semula.

Siap.

Mudah-mudahan membiak dengan jayanya.

PS: Tiba-tiba terasa nak menambah koleksi pulak...

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....