Monday 28 September 2020

Bateri Accord Kong lagi?. (ii)

Sejak PKP bemula pada pertengahan bulan Mac sehingga masuk bulan Jun yang lalu bermakna selama itu jugalah kereta accord ni tak bergerak ke mana-mana. Sebelum ni ada juga beberapa kali hubby dok test enjin. Hidup elok je. Tapi lepas sebulan terbiar begitu sahaja tiba-tiba sahaja pintunya tak boleh dibuka. Remote control pun macam dah stuck/jam. Setelah beberapa kali mencuba masih tak berhasil maka saya berfirasat remote control kereta tu dah takde bateri. Terus saya bawa kunci tu ke kedai hardware untuk diganti baterinya. Depa caj RM19.90 untuk bateri lithium. Dengan rasa excitednya saya balik rumah terus mencuba lagi. Malangnya tetap tidak berhasil.

Akhirnya terpaksa panggil orang bengkel kereta datang tengok. Alhamdulillah responnya sangat baik. Saya call je terus depa setuju nak datang.

"Berapa lama akak tak start ni?" Haha... kalau dah tuannya asyik berkurung kat rumah, haruslah kereta tu pun turut berkurung juga sepanjang PKP ni. Saya isi minyak sebelum PKP yang lepas hingga kini tak luak lagi.

"Takpa... kita jump dulu tengok macamana." Laju je orang bengkel tu buat kerja. Tak sampai lima minit semua setel.

"Okay, kakak biarkan enjin jalan selama 30 minit. Bagi dia caj dulu. Nanti semua akan okay." Dia pulang tanpa meminta apa-apa bayaran. Free of charge katanya. Dan saya pun biarkan sahaja enjin kereta berjalan selama 30 minit. Tapi disebabkan hubby 'work from home' dan tetiba nak buat meeting online dan-dan tu jugak maka terpaksalah saya tutup enjin kereta sebelum sampai 30 minit. Buat meeting online depan lounge dengan enjin kereta dok mengaum dalam porch memang gandingan yang sangat menyesakkan. 

Esoknya saya cuba hidupkan balik enjinnya tapi accord tu dah merajuk semula. Saya pun panggil mekanik tu lagi sekali. Dan sekali lagi responnya sangat baik. Dia datang naik motor dengan seorang lagi pekerja.

"Kita bawa balik bengkel lah kak. Tengok apa masalah sebenarnya..." Saya biarkan depa jump start, lepas tu terus biarkan depa bawa balik kereta ke bengkel. Kebetulan pulak masa tu hubby sedang bersiap sedia untuk meeting online lagi sekali. 

"Awak biarkan orang bengkel ambik kereta Accord. KERETA ACCORD tu!!! Tinggi sangat kepercayaannya. Ni mesti tak pernah dengar cerita orang bengkel buat onar dengan kereta ni!!! Nanti dia ambik barang-barang dalam tu dan ganti dengan barang lain baru padan muka......" adoi panjang lebar pulak kena bebel dengan hubby.

Apa lagi, terus saja saya bergegas ke bengkel kereta. Sebelum tu saya dah mesej depa supaya jangan usik apa-apa dalam kereta tu. Bila saya sampai, nampak depa dah buka bahagian enjin kereta. Katanya takde masalah dengan bateri kereta. Bateri fully charged. Depa kata ada masalah alternator dan dah siap dengan sebut harga kalau nak repair kat situ. Harga alternator brand new depa quote RM1060. Kalau nak murah sikit depa boleh cari yang recond dengan harga RM780 dan yang secondhand berharga RM730. Mahu tak mahu, terpaksalah saya cook-up reason kengkonon tak cukup bajet nak repair.  

"Okay, kita boleh repair later bila kakak dah cukup duit..." Depa tidak minta apa-apa bayaran jadi dengan rasa bersalahnya saya tinggalkan RM20 sebagai upah susah-payah depa setelkan masalah sebelum ini. Dan sementara enjin masih panas tu saya bawa balik kereta ke rumah semula. Lepas tu saya buat booking untuk servis kereta di pusat servis Honda yang bertauliah. Sementara menunggu tarikh temujanji tiba saya keep on start enjin pada setiap pagi, tengahari dan petang dan biarkan enjin berjalan selama setengah jam pada setiap kali. Alhamdulillah enjin boleh hidup setiap kali saya start. 

Bila saya bawa kereta untuk diservis rupa-rupanya tak ada masalah besar pun. Cuma enjin tak cukup panas dek kerana lama tidak dihidupkan. So kesan daripada saya dok start kereta setiap hari memberi nafas baru kepada sistem enjin. Saya cuma perlu buat servis biasa dan Alhamdulillah Accord tu dah boleh berjasa semula hingga kini.

PS: Masa kena bebel dengan hubby haritu sentap sampai ke langit ketujuh. Bila dah setel semua baru nampak hikmah disebalik semua itu...

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....