Saturday 19 September 2020

Sahkan Medical check-up pulak

Untuk kesekian kalinya puteri bongsu tu nak kena buat medical check-up lagi. Fisrt time dulu buat masa nak masuk asrama, kemudian lagi sekali masa nak masuk kolej, sekarang nak kena buat untuk apply biasiswa/loan sambung belajar pulak. Dan Alhamdulillah Umi terchenta ni dah faham selok-belok nak siapkan kerja-kerja yang sepatutnya. 

Bila dapat borang medical check-up tu of courselah kami decide untuk terus ke klinik swasta sahaja. Walaupun klinik tu tak ada servis x-ray, tapi menurut doktor yang bertugas, depa boleh guna result x-ray sedia ada asalkan masih dalam enam bulan. (Result x-ray valid dalam masa enam bulan). So kami guna result x-ray masa buat medical check-up untuk masuk kolej haritu. Cuma perlu tambah ujian darah dan urine test sahaja sebab urine dan blood test kena buat yang baru. Ujian darah tu agak extended merangkumi ujian untuk Hep A, B dan C. Plus ujian untuk HIV 1 dan 2 jadi kosnya agak mahal. Kita kena tunggu 3 hari bekerja untuk mendapatkan result ujian darah tu. Doktor ambik darah hari Isnin, tolak cuti Hari Malaysia pada hari Rabu, hari Jumaat baru dapat result. Mengikut arahan pada borang yang diberi, semua yang buat medical check-up di klinik swasta perlu mendapatkan pengesahan doktor di klinik kerajaan. Maka usai sahaja ambik result di klinik kami terus ke Klinik Kesihatan berdekatan. Kami pilih KK Keramat AU2 sebab paling dekat dengan rumah. Mudah sahaja urusannya. Datang sahaja terus ke kaunter pendaftaran dengan membawa semua keputusan ujian, x-ray dan laporan doktor yang lengkap. 


Laporan dan keputusan ujian mesti lengkap.

Lepas depa semak semua apa yang patut, depa bagi nombor giliran dan minta bayaran RM1 sahaja.

Resit bayaran. RM1.


Kemudian, menggunakan nombor giliran yang sama kita pi tunggu untuk berjumpa doktor pulak. Keadaan sangat tenang dan damai. Mungkin sebab hari Jumaat dan kami berurusan dalam pukul 11 pagi, mungkin ada advantage di situ, orang pun tak ramai. 

Bilik doktor.

Selepas bertanya beberapa soalan doktor terus tandatangan dan bagi cop buat pengesahan. Alhamdulillah semua urusan selesai dalam masa setengah jam sahaja. 

"Cantiknya doktor... Muda je, macam budak U. Pakai mask pun cantik.! Rasa nak ambik medik pulak..." Cik Mek tu tak habis-habis teruja dengan doktor cantik tu.

"Tapi kenapa sebelum-sebelum ni kita tak buat medical check-up kat KK? Bayar seringgit je pun..." Itulah soalan yang tak pernah saya tanya dan tak pernah saya jawab. Mungkin perlu difikirkan jika ada keperluan selepas ini.

2 comments:

Unknown said...

Nak tanya kalu kk d au2 tu bole ke buat medical check up.tq.

Masniah Said said...

Boleh, tapi kalu kena buat x-ray depa suruh pergi buat kat hkl.

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....