Monday 21 September 2020

Weekend Breakaway: Hotel Tamu, Kampung Baru part 2

Malam semalam dah berehat dengan senang hati so pagi esoknya kita rise and shine melihat keindahan hutan batu di kota metropolitan ini. Jarang-jarang saya dapat peluang melihat persekitaran dari saujana mata memandang. Jadi dengan peluang yang ada ini kita lihat sahaja apa yang boleh dilihat. 

Kalau baca dalam berita, Kampung Baru ini selalu berdepan dengan isu tanah dan pembangunan. Masa saya di sekolah menengah dahulu kami pernah kena buat karangan mengenai masalah setinggan dan kemiskinan di Kuala Lumpur. Masa tu masih blur-blur nak cari fakta sebab kami hanya boleh buat rujukan daripada surat khabar sahaja. Sekarang baru ada peluang melihat sendiri jurang perbezaan antara penduduk yang hanya dipisahkan oleh jalan raya. Di sebelah sana dengan bangunan pencakar langit, di sebelah sini masih ada rumah rendah beratap zink dan berdinding kayu.



Tapi bahagian yang paling best duduk di Kampung Baru ialah kemudahan pilihan makanan yang banyak dan murah. Pilih sahaja nak makan apa, akan tersedia warung atau restoran yang sesuai di sekeliling hotel. Tak perlu pergi jauh, semuanya boleh sampai dengan berjalan kaki sahaja. Untuk sarapan pagi hubby pilih nak makan nasi berlauk so kami cari restoran masakan Kelantan. Lepas tu tapau makanan untuk bekal saya melepak di hotel sementara menunggu hubby berprogram. Tengahari keluar cari lunch di Restoran Rose Nasi Padang pulak.

Melepak sambil menikmati the all time favourite laksa Johor.

Usai program hubby sebelah petang kami curi masa untuk melawat kolam renang yang terletak di tingkat 14. Pengunjung sangat ramai, budak-budak mandi-manda dan keadaan agak sesak. Kami ambik peluang bergambar berlatar-belakangkan bangunan KLCC sahaja.




Bila dah lewat petang haruslah berfikir tentang dinner pulak. Kebetulan anak bujang dan anak dara tu ikut datang sekali for dinner so kita teruskan perjalanan ke KLCC sahaja. Sementara sibujang pergi ambik kereta kita posing lagi, buat kenangan katanya.


Kami pilih Restoran Serai @ KLCC. Katanya milik Chef Adu dan kebanyakan makanannya berasaskan batang dan daun serai. Hubby order nasi kerabu, nasi lemak for anak bujang dan spageti for anak dara. Saya pilih nasi campur.


Layan bebudak zaman moden.



Serai speciality for me.

Dah alang-alang malam di KLCC, apa lagi kita nikmati air pancut dengan lampu-lampu di laman KLCC pulak. Saja nak buang masa sebelum check-out untuk balik rumah.




Alhamdulillah program hubby berjalan lancar. Program saya juga berjalan lancar. Walau tak buat apa-apa, jadi peneman sepanjang jalan pun dah rasa sibuk semacam. Till next program, kita balik rumah recharge minda dan tenaga dulu.

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....