Thursday 17 September 2020

Perjanjian Pinjaman MARA, Pesuruhjaya Sumpah dan Setem Hasil.

Dah setel bab lapor diri di Kolej, nak kena mohon pinjaman/biasiswa pulak. Kalau ikutkan surat tawaran tu semua pelajar sudah ditawarkan pinjaman/biasiswa untuk melanjutkan pelajaran masing-masing. Tapi untuk menjadikan ianya rasmi maka student kena buat permohonan secara rasmi. 

Mula-mula depa bagi link untuk download semua borang yang diperlukan untuk diisi dan ditandatangan. Semua borang mesti dibiarkan loose, tak boleh staple, tak boleh ditebuk lubang atau binding. Untuk tawaran melanjutkan pelajaran ke oversea, kita kena print lima set borang. Semua borang kena isi pakai tangan ye, tulis sendiri... dan itu adalah solely and purely kerja anakanda comelku. Kalau ada salah, print semula dan isi semula. Terimakasih kepada hubby yang menyediakan kemudahan komputer dan printer di rumah. 

"Buat checklist senarai borang dan tindakan yang perlu dan baca arahan dengan teliti. Paling penting kena sediakan semua dokumen sokongan untuk di fotostat dan disahkan benar dari salinan asal. Kenal pasti siapa yang boleh sahkan supaya tidak kelam kabut." 

Sebelum ini, apa-apa sahaja dokumen sokongan yang memerlukan pengesahan (certified true copy) saya akan minta tolong dengan pengetua sekolah. Tapi kali ini hubby bawa gi ofis untuk minta tolong staf tandatangan. Alhamdulillah part ni berjalan lancar sahaja.

Lepas tu kena cari dua orang penjamin dan seorang saksi. Of courselah ayah yang kena jadi penjamin pertama. 

"Nina kena study betul-betul. Jadi apa-apa... siap!!!! Kak Iman tak nak bayar." Dalam paksa rela kakak sulong menjadi penjamin kedua.

Selepas dah siap isi borang dan cukup lengkap semua dokumen sokongan yang diperlukan maka bermulah mencari masa untuk proses tandatangan depan Pesuruhjaya Sumpah pulak. Oleh kerana dua-dua penjamin perlu hadir bersama untuk menandatangani borang perjanjian di hadapan Pesuruhjaya Sumpah maka proses mencari masa yang sesuai amat penting. Memandangkan hubby bekerja di Nilai, kakak pulak tinggal di Putrajaya maka kami ambik keputusan untuk mencari Pesuruhjaya Sumpah di Putrajaya sahaja. 

Saya shortlist tiga pejabat Pesuruhjaya sumpah sekitar Putrajaya. Saya pilih yang paling mudah berurusan. Kebetulan baru-baru ini hubby ada meeting di Putrajaya dan Allah buka jalan untuk mudahkan perancangan saya. Saya call pagi terus boleh buat temujanji pukul 3.00 petang. Saya gerak dari Ampang tengahari, stop over ambik kakaknya dan tunggu hubby habis kerja pukul 1:00 tengahari. Lepas light lunch dan solat zohor kami terus gerak. Jauh perjalanan ke sana hanya mengambil masa 10 minit sahaja, jadi tak perlu nak kalut sangat. Proses tandatangan pun mudah, bayar RM20, siap.

Proses seterusnya ialah stamping atau mematikan setem hasil. Setiap set borang perjanjian memerlukan setem hasil bernilai RM10. Kami beli 5 keping di pejabat pos Melawati. (Rasanya boleh beli di kaunter LHDN, tapi saya tidak betul-betul pasti).



Untuk proses stamping atau matikan setem ni kami pilih tempat yang paling dekat dengan rumah iaitu di LHDN, Wangsa Maju. Mudah sahaja mencari tempatnya sebab saya dah beberapa kali berurusan di sini. Cuma tempat parking agak terhad jadi kami memilih untuk parking kereta di tempat parkir Jusco Alpha Angle yang terletak di seberang jalan berhadapan dengan Menara Hidayah tersebut. Lepas tu kami jalan kaki dan naik lif terus ke tingkat 6.


Orang agak ramai. Masing-masing dengan bundle dokumen dan surat-surat yang nak dimatikan setem. So kita follow sahaja the crowd. 


Oleh kerana sekarang ini masih lagi dalam fasa PKP dek Covid 19, maka semua orang perlu mematuhi SOP. Hanya 20 orang sahaja dibenarkan masuk ke dalam pejabat setem untuk satu-satu masa. Alhamdulillah prosesnya agak laju. Tak sampai lima minit beratur kami dah boleh masuk. Masuk sahaja, terus kena daftar maklumat perjanjian dalam komputer yang disediakan sebelum depa bagi nombor giliran. Staf mereka sangat membantu dan proses key in maklumat pun sangat mudah.

Laju.

Sementara menunggu nombor giliran dipanggil, kita tampal setem dulu.

Alhamdulillah semuanya berjalan sangat lancar. Dah selesai semua kerja... kemudian apa lagi, dah alang-alang parking kereta kat Jusco, kita sambung jalan-jalan, makan-makan, shopping dan window shopping buat terapi diri... 

PS: Mudah-mudahan perjalanan melanjutkan pelajaran anakanda comel juga berjalan lancar. Moga Allah bantu. Ameen.

5 comments:

Lin said...
This comment has been removed by the author.
Ain said...
This comment has been removed by the author.
Ain said...

Sebelum matikan stem itu, pegawai mara kena tandatangan dahulu atau matikan stem kemudian baru dihantar ke mara untuk pegawai mara tandatangan?

Masniah Said said...

Kami setelkan matikan stem semua baru hntr kpd pegawai Mara.

Anonymous said...

Hantar by hand atau pos

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...