Monday 22 January 2024

Sayur bayam: Pengalaman saya.

Selama ini saya dah tahu bahawasanya saya tak boleh makan sayur bayam tapi degil, nak jugak masak dan makan. Kalau menurut nenek saya, bayam ni kategori daun sejuk, so kalau makan memang akan sakit urat. Saya pernah makan sayur bayam dalam kuantiti yang agak banyak masa mengandung anak pertama dek terpengaruh dengan khasiat yang ada dalam bayam yang katanya bagus untuk ibu-ibu mengandung. Tak sangka masa tidur malam tu saya diserang simpul biawak/ tarik mengkarung atau dalam bahasa mudahnya, cramp, dari seluruh kaki hingga ke pinggang. Memang sakit yang amat sangat. Nak bangun cari minyak angin pun tak berdaya. Maka duduklah saya menangis sorang-sorang sambil berzikir, beristighfar dan berdoa dalam diam agar Allah tarik kesakitan dan gantikan dengan pahala berganda. Alhamdulillah selepas setengah jam ianya beransur lega. Saya bangun perlahan-lahan cari minyak angin dan urut perlahan-lahan sambil terus berdoa agar kesakitan itu tidak berulang lagi. Sejak dari itu saya sangat berhati-hati dalam memilih makanan.

Namun bila sesekali terasa teringin, saya akan masak untuk santapan bersama hubby. Walaupun begitu saya hanya ambil secubit dua ‘buat ubat’, bak kata seorang sahabat baik saya.

Bayam masak lemak buat juadah makan tengahari.

Baru-baru ini masuk dalam inbox saya tentang pro&con sayur bayam ini. Saya simpan di sini sebagai rujukan di masa depan. 

Thank you to the original writer.

(copied and pasted):

“Take a look at what Nutritionist Mike Geary has to say about spinach… his thoughts may surprise you.
_____

Spinach is often promoted as a healthy green, but contains FAR more downsides than good sides...

Spinach is one of the highest oxalate foods that's commonly eaten by modern humans (in addition to beet greens, beets, almonds, and other veggies and nuts).

The amount of oxalates in a serving of spinach is extremely high, up to 600 mg in a normal sized bowl. The "safe" amount of oxalates in a daily diet according to world renowned oxalate expert Sally Norton should be between 100-200 mg per day total to avoid a lot of the health problems caused by high oxalate plants.

So you can see how concerning spinach is with these extremely high oxalate levels.

The problem with eating too much oxalates too frequently is that it can cause serious issues such as kidney stones, thyroid problems, gut damage, skin issues, and joint pain.

In fact, some people have even gotten "oxalate poisoning" by drinking green smoothies too often and had to go to the ER for kidney failure.

In addition, the nutrients in spinach such as calcium and iron are very poorly absorbed by the human body, with a dismal 3-4% bioavailability. Compare that to the very high bioavailability (high absorption) of nutrients like iron and calcium in meat and dairy at 30-40% bioavailability.

Overall, I believe that spinach has more cons than pros, and I avoid it. Dozens of my clients and friends have also reported dramatically improved digestion and less joint pain when eliminating leafy greens such as spinach.

More problems with a particular common vegetable below that could be damaging your gut and hormones…”

Kesimpulannya, ada juga amalan dan petua orang-orang tua dulu-dulu yang berguna kepada generasi muda. Mungkin mereka tak dapat buktikan secara saintifik dek tiada kajian yang menyeluruh namun mereka beramal berdasarkan pengalaman sendiri. Terima kasih kepada arwah nenek saya yang banyak mengajar saya erti hidup. Missing her as always. Semoga rahmat Allah sentiasa bersamanya di sana.

Sekian.😊

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....