Monday 25 September 2023

Nasi Kerabu @BEKWah Melawati

Bila hubby ajak keluar sarapan menu Kelantan, haruslah makcik ambik nasi kerabu. Kami tak pergi jauh, banyak je kedai makanan menu Kelantan kat area rumah ni. Kami singgah kat Melawati sahaja.

Kalau cari nasi kerabu saya akan tengok sambal kelapa dan kuah tumisnya. Nasi kerabu ni paling sedap pada sambal kelapa dan kuah tumisnya. Kalau sambal kelapa dan kuah tumis kena dengan selera saya maka sedaplah keseluruhan nasi kerabu itu. Satu lagi, nasinya wajib guna bunga telang. Kalau guna pewarna biru tiruan memang out. Sejak dah berusia ni, saya kurang gemar pewarna dan perasa tiruan. Ulaman pun kena yang asli juga, saya suka yang ada timun, kacang panjang, daun kesum, bunga kantan dan taugeh rangup.

Set nasi kerabu special, RM15. Daging bakar tu buat makcik seram, merah sangat warnanya. Rasa? 7/10.

How makcik eats.😁
 
How hubby eats.😀

“Ingatkan Mas orang Kelantan. Dengar kecek, sebijik mace mek Klate... napok make nasi kabu baru tahu ore luar..." Begitulah adanya.

Kopi kampung yummy… 10/10.

Dah lama juga saya mencari nasi lemak dengan sambal ikan bilis besar-besar. Menu ini yang saya pernah makan masa bersekolah di Kelantan back in the 80’s dulu. Saja nak mengimbau kenangan menu zaman tok kaduk. Pernah jumpa sekali dua, tapi bila nak repeat rasanya dah hilang. Pernah beberapa kali saya cuba masak sendiri di rumah tapi tak pernah mencapai piawai yang sepatutnya. Entah apa secret resepi yang depa guna, mudah-mudahan ada rezeki terjumpa di mana-mana nanti.

Sekian. 😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 1)

Syawal tahun ini hubby banyak menerima jemputan ke Majlis Hari Raya korporat. Setiap minggu ada sahaja jemputan yang dibuat di pejabat atau ...