Thursday 28 September 2023

Jalan-jalan Sogo & Perpustakaan KL.

Selepas beberapa kali cubaan kami untuk ke Perpustakaan KL akhirnya semalam Allah izin untuk kami singgah sebentar. Tapi sebelum itu kita berpit-stop di tempat lain dulu. Awalnya nak keluar sarapan di Kampung Baru tapi kita simpan dulu hajat itu untuk next time. Kami terus ke Sogo supaya mudah dapat tempat parkir dan bersarapan di food mall sementara menunggu shopping mall dibuka pada pukul 10 pagi. By pukul 9.58 pagi kami dah tercongok depan pintu lift dan menjadi pelanggan pertama masuk mall.

Set toast dengan telur separuh masak, RM7.90 plus kopi C @ Bungkus Kaw Kaw.

Dah alang-alang masuk shopping mall tak logik la kalau tak shopping. So kita grab beberapa helai baju dan seluar untuk hubby sementara saya ambik satu blouse panjang. Lepas tu bolehlah ke destinasi sebenar dengan senang hati. 

Jenuh juga kami memusing untuk tiba di tempat yang dituju. Alhamdulillah ada rezeki satu kotak parkir di sebelah bangunan perpustakaan. Kena bayar parkir menggunakan Apps. DBKL caj RM4 untuk dua jam. Alhamdulillah sejak dah ada e-Wallet ni memudahkan urusan makcik membuat bayaran. 

Jenuh jugak nak up-to-date dengan segala gadget dan apps orang-orang muda sekarang. Takpe… kita belajar je pelan-pelan. Untuk lebih mudah, next time kita parking di bawah Dataran Merdeka pulak. Boleh jalan kaki terus ke Perpustakaan KL dari tempat parkir.

Pertama kali menjejakkan kaki ke sini, memang teruja. Ruang perpustakaan yang luas dan cantik, tenang dan sejuk, lengkap dengan kawasan kanak-kanak, toilet, surau, dewan serba guna dan kafetaria. Rasa rugi pulak selama ini tidak pernah mengambil manafaat dari cukai yang hubby dah bayar sejak sekian lama.

Duduk minum sambil berangan.

Seksyen Ekonomi dan Perniagaan.

Banyak set sofa untuk bersantai.

Dah lama tak baca paper secara fizikal.

Haruslah posing buat kenangan.

By pukul 1.30 petang kami beredar dari perpustakaan sebab masa parking pun dah tamat. Takut nanti kena clamp pulak. Destinasi seterusnya haruslah mencari makan tengahari pulak. So kami patah balik ke Sogo buat kali kedua. Kami parking di Basement 2 dan terus naik lift ke Food Garden di Tingkat 6. Banyak pilihan kedai makan di sini. Saya pilih makan nasi putih dengan daging harimau menangis.


Nasi putih RM2.20 + daging harimau menangis RM13.90

Hubby dengan set nasi + bawal bakar petai RM20.

Alhamdulillah selesai aktiviti jalan-jalan orang pencen untuk kesekian kalinya. Panjang umur, murah rezeki, kita repeat lagi.

Sekian.😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....