Wednesday 27 September 2023

Melayan cucu di Putrajaya & Datum Jelatek & Dinner date @ Fiske Keramat.

Sejak akhir-akhir ni aktiviti utama adalah ziarah cucu sambil mengisi perut sekerap mungkin. Dan pada setiap hujung minggu hubby akan make a point untuk bersama dengan cucu-cucu kesayangannya. Kebetulan pada hujung minggu baru ini, cucu sulong ada ujian kemasukan sekolah darjah satu maka Nenek dan Tok Ayah tidak melepaskan peluang untuk turut sama hadir memberi semangat. So pepagi lagi kami dah keluar rumah menuju ke Bangi, konon nak sarapan dulu. Disebabkan restoran penuh maka kita take away sahaja.

Restoran Mok Su Nab @ Bangi Central.

Usai take away, kita sambung jalan-jalan melihat persekitaran sekolah sambil memberi semangat kepada cucu sulong menghadapi ujian. Malangnya susah dapat tempat parking so kami hanya kirimkan doa dari jauh sahaja. Mudah-mudahan cucunda dapat menjawab apa sahaja soalan yang dikemukakan dengan tenang.

“Easy peasy je nenek…”  Alhamdulillah, nenek pun turut tenang hati.

Usai aktiviti di Bangi kami ke Putrajaya untuk parents and teacher meeting tadika cucu-cucu pulak. Sibuk pulak nenek nak ikut masuk berjumpa guru kelas cucu-cucu serta melihat pencapaian mereka padahal boleh je mak ayah depa uruskan. Apa nak dikata nenek masih merindui zaman ambik report card masa anak-anak masih bersekolah dahulu. Sekarang semua dah habis sekolah, kita tumpang sibuk dengan report card cucu pulak. Tapi mungkin untuk sekali ini sahaja. Lepas ni dah tak perlu menyibuk lagi.

Tok Ayah melayan cucu ke-2 di playground dulu.

Tok Ayah dengan cucu ke-3… sembang juta-juta.

Posing dulu sementara menunggu giliran berjumpa guru kelas. Abaikan filter melampau itu... kita rembat dari IG anakanda je ni. 😁

Balik dari Putrajaya kita minum petang di Datum Jelatek pulak. Anak nombor tiga belanja makan nasi arab dan kebab tapi saya hanya mampu minum air sahaja sebab dah terlampau kenyang menghabiskan makanan take away dari Bangi sebelum itu. Sambil tu kita bawa cucu ke-4 jalan-jalan keliling mall. Nenek hanya tolak stroler baby sahaja maklum la cucu bukan main semangat, tak daya nenek nak dukong lama-lama. 

Kemain menyembang… nanti dah besar boleh join geng gossip.


Copy cat Tok Ayah ke?

Malam, kita keluar dinner pulak. Kebetulan anak nombor 4 singgah rumah enroute dari Shah Alam ke Nilai so kita berwestern di Fiske Steakhouse & Asam Pedas Melaka. Sepatutnya signature dish adalah asam pedas tapi setakat ini saya selalu ambik western dish. Walau saya tak berapa berkenan cara depa letak kuah yang melimpah ruah, kita nikmati sahaja apa yang terhidang di depan mata. Rezeki jangan ditolak.

Roasted chicken chop. RM20.

Sate.

Peneman setia setiap hujung minggu.

Kemain… makanan penuh meja.

In a way, seronok jugak dengan aktiviti hujung minggu begini. Paling bahagia bila boleh gantung kuali dan tak perlu fikir pasal masak memasak. Tapi bak kata orang, adakala bahagia itu harus dibayar dengan harga yang mahal. Maka bersiap sedialah untuk membayar harga kesihatan akibat makan melampau.

Mudah-mudahan masih boleh bertahan dengan exercise yang dibuat sekali sekala.

Sekian. 😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....