Monday 9 October 2023

Grading Taekwondo cucu sulong & ziarah anak saudara di Dengkil.

Hari Sabtu baru ni was a big day untuk cucu sulong saya. Tadikanya buat ujian Taekwondo Grading di Dewan Serbaguna Bandar Baru Salak Tinggi. Tak pasti pulak dalam daerah mana, Sepang atau Dengkil. Seawal pukul 7.30 pagi nenek and tok ayah dah gerak dari Ampang. Dari hiway PLUS kami ambik exit 212A Southville City menuju ke Dengkil. Bukan main semangat nak tengok cucu beraksi. Masa kami sampai, dewan dah penuh, so kita jenguk-jenguk dari luar dahulu. Biasalah, semua orang pun angkut satu famili untuk sama-sama bagi semangat buat budak-budak cilik. 

Ready for the big day.

Depa buat ujian in groups of 10-15 students so perjalanannya agak laju. By the time giliran cucunda tiba, kami dah boleh masuk dewan dan boleh tengok depa beraksi depan-depan. By pukul 9.45 pagi cucunda dah selesai buat ujian grading.

“Dah dapat tali pinggang kuning ke? Ke calit kuning je?” Seperti biasa Pak Abu, anak nombor tiga saya memang suka menyakat anak saudara nan seorang itu. Kita tunggu sahaja keputusannya nanti.


The proud nenek and tok ayah.

Dan seperti biasa, dah alang-alang ke Dengkil kita tambah lawatan ke rumah anak saudara hubby. Last minutes plan, rupa-rupanya depa agak busy di sebelah pagi so kami decide untuk pergi ziarah mereka pada sebelah petang. Sementara itu kita balik ke Putrajaya dahulu untuk late breakfast di kafe Presint 9g/7. Apa entah nama kedainya. Lupa pulak. Seperti biasa, saya akan ambik telur separuh masak dan roti bakar. Usai sarapan kami lepak di rumah anak nombor satu sambil layan cucu.

Rupa-rupanya rumah anak saudara hubby yang terletak di Taman Mawar tu dekat sangat dengan Dewan Serbaguna tadi. Dah macam kena patah balik ke sana semula. Tapi takpe kita tiada masalah untuk buang masa jalan-jalan berdua-duaan. Kami gerak dari Putrajaya dalam pukul 3 petang dan tiba di rumah anak saudara hubby dalam pukul 3.30 petang. Borak-borak selama lebih satu jam sambil menjamu selera hidangan air tangan tuan rumah. Anak saudara hubby itu pandai masak dan peramah saling tak tumpah seperti arwah ibunya (kakak ipar hubby). Kami banyak terhutang budi dengan keluarga (arwah abang dan kakak ipar) ini sejak lama. Semoga Allah ganjari mereka dengan sebaik-baik ganjaran. 

Desserts.

Puding caramel.

One with them.

Alhamdulillah dapat jugak berziarah anak saudara yang tertangguh sejak sekian lama. Kata orang sambil menyelam sambil minum air. By pukul 5 petang kami gerak balik Ampang semula dan tiba di rumah sebelum Maghrib.

Sekian. 😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....