Saturday 14 May 2022

Cucur bilis for breakfast.

Hari ini saya tidak bercadang untuk sediakan menu berat buat sarapan. Cukup nak buat sandwic roti sahaja sebab hubby dah order nasi dagang untuk makan tengahari sempena semua anak-anak balik untuk sambutan Aidilfitri tertunggak. Tapi bila tengok roti tinggal 3 keping sahaja maka terpaksalah saya ke plan B. Berbekalkan apa yang ada di rumah kita mencucuq dipagi yang indah ini.

Ikan bilis menantu punya... terbaik dari Tanjung Dawai.😘

Saya hiris 2 biji bawang holand, petik dan potong secekak daun kucai segar dari laman tepi rumah. Saya letak 2 senduk tepung gandum, sedikit garam dan gula sebagai perisa dan kacau dengan air hingga sebati. Lepas tu saya masukkan bahan-bahan hirisan tadi dan tambah segenggam jagung frozen dan ikan bilis. Kemudian saya potong kecik-kecik roti yang tinggal 3 keping tu dan campurkan dalam adunan dan kacau sebati. Lastly, saya biarkan adunan sebentar sebelum digoreng dalam minyak yang banyak.

Biarkan adunan 10 minit sebelum masuk dalam kuali.


Cucur is done.

Alhamdulillah... cukup untuk pagi ini sementara menunggu semua anak cucu pulang beraya.😊

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....