Tuesday 19 January 2021

Bateri Accord kong lagi? (iii)

Untuk kesekian kalinya Accord ni buat hal lagi. Sepanjang musim Covid ni asyik merajuk je. Dan tuan pemilik pulak asyik lupa nak hidupkan enjin dengan berkala. Sebelum PKP dikuatkuasakan semula  baru-baru ini kami dah tukar bateri baru...setelah beberapa kali mekanik datang rumah untuk jump-start. Kami tukar bateri baru pada 26 November 2020. Lepas tu dah tak bergerak kemana-mana. Hampir tujuh minggu dok terperuk kat dalam porch sehinggalah dia merajuk lagi pada awal tahun baru haritu.

Maka pada tarikh birthday saya yang ke-54 (6 Januari 2021) saya decide untuk take over kereta tu buat harta sendiri. Kalau harta suami pun saya tetap akan jaga juga... tapi kalau dah buat macam harta sendiri perasaannya lebih sentimental. 

Bateri masih baru.

New batery installed on 26 November 2020

Saya call mekanik minta datang tengok apa masalahnya. Alhamdulillah depa datang dalam masa setengah jam sahaja. Dia bawa jump-start dan hidupkan kereta dalam masa tak sampai 2 minit. Bayar kos RM25 sahaja.

"Bateri penuh lagi kak. Tak payah ganti bateri pun." Tapi bila dia offkan jumper kereta masih tak boleh start. So kena jump-start semula dan biarkan enjin on.

"Akak bawa dia jalan-jalan sekejap.  Nanti dia re-charge sendiri. Lepas tu akak berhenti kat mana-mana sekejap. Lepas tu start balik... kalau masih mati, akak call saya semula."

In action. 

Keep running for 10 minutes.

Selepas adik mekanik tu pergi saya biarkan enjin kereta tu running selama 10 minit. Lepas tu bawa dia keluar pusing-pusing kawasan perumahan dan keluar ke jalan besar. Saya berhenti berhampiran dengan bengkel kereta tadi supaya kalau ada masalah terus sahaja boleh panggil adik mekanik tu datang tengok. Alhamdulillah selepas berehat selama 10 minit, Accord itu hidup semula. 

Sehingga hari ini (dah masuk 2 minggu) saya akan keluar bersiar-siar dengan Accord tu walaupun tanpa tujuan. Yang pasti, saya dah buat harta sendiri dan menjaganya dengan penuh kasih sayang. Tq Hubby...sukahati je isteri mithali ni buat hadiah birthday present untuk diri sendiri.

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....