Tuesday 28 April 2020

Bunga ros di halaman rinduku

Dalam seminggu ini hampir setiap hari hujan turun dengan lebatnya. Kadang-kadang sebelah pagi, ada masa disebelah petang, kadang-kadang pagi dan petang membawak ke malam. Alhamdulillah berkat hujan rahmat ini pokok-pokok di halaman rinduku semakin segar. Juga berkat limpahan kasih sayang bunga-bunga ros juga menampakkan kesan positif. Pagi ini depa telah mengeluarkan kuntum-kuntum bunga yang mekar mewangi.

Tak tahu nama apa.

Pun tak tahu nama.

Disamping kuntuman bunga yang memekar tu terselit beberapa tunas baru berwarna merah keperangan yang nampak segar. 

Tunas baru yang segar.

Saya ada lima pasu bunga ros. Beberapa dahan lain juga sedang mengeluarkan tunas-tunas baru. Mudah-mudahan depa terus segar untuk menghasilkan kudup-kudup bunga pula. 


Kalau sebelum ini banyak pokok ros saya menjadi arwah asbab kurang penjagaan. Sejak PKP ini banyak juga petua yang saya kutip daripada sahabat group pencinta bunga ros. Sungguh, pokok-pokok bunga mereka segar bugar dan galak berbunga. Antara petuanya, depa letak bawah matahari sekurangnya enam jam sehari, siram dengan air basuhan beras dan basuhan ikan, sembur dengan baja penggalak bunga dan macam-macam petua yang dibawah jangkauan saya. Saya cuma buat yang sesuai dengan jiwa saya sahaja. Malas sebenarnya. Selainnya serah pada alam.

Saya tak pasti samada hasil pemasuan semula menggunakan tanah hitam atau penggunaan baja organik (tahi ayam) yang memberi kesan positif begitu. Atau mungkin juga disebabkan musim hujan yang mencurah-mencurah sekarang ini. Mungkin jugak depa rasa tercabar dengan kedudukan bersebelahan bunga-bunga ros jepun sentiasa galak berbunga. Apa-apa pun saya akan cuba kekal dengan jadual siraman pagi dan petang serta meneruskan penggunaan baja organik seminggu sekali. 

PS: Moga Allah bantu.

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....