Sunday 5 April 2020

Covid 19: PKP, ketua rumah in action.

Sejak keluarnya arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) oleh kerajaan disebabkan wabak Covid-19, baru dua kali saya keluar membeli barang keperluan rumah. Hingga hari ni PKP dah masuk fasa kedua. Fasa pertama bermula pada 18-31hb Mac 2020. Ingatkan by bulan April dah boleh setel semua masalah. Rupa-rupanya wabak makin merebak dan gomen terus perketatkan PKP untuk fasa kedua bermula 1hb April hingga 14hb April 2020 pulak.

Semasa PKP semua kena duduk rumah sahaja. Hanya boleh keluar rumah jika ada keperluan mendesak sahaja. Kalau nak keluar pun wajib pakai topeng muka dan tak boleh berkumpul. Kena jarakkan diri sekurang-kurangnya satu meter dari orang lain. Dan hanya ketua rumah sahaja yang boleh keluar rumah untuk beli barang keperluan. Alhamdulillah saya tiada masalah dengan arahan gomen ini sebab saya memang tergolong dalam manusia yang suka duduk rumah. 

Masa first time nak keluar beli barang keperluan hari tu tetiba pulak topeng muka habis stok dan tiada dalam pasaran. Merata-rata saya cari tapi tidak berjumpa. Maka terpaksalah kita jadi kreatif dan ambik kain jahit sendiri. Memang la tak menepati syarat kesihatan tapi asalkan menepati syarat memakai topeng muka maka kita tawakkal sahaja.

Pakai jelah apa yang ada walaupun buruk benor ghupenya.


Oleh kerana gomen tak syaratkan siapa yang patut jadi ketua rumah, maka seperti biasa saya yang akan ke depan dalam perihal rumah dan keperluannya. So saya yang akan keluar beli barang sebab rasa tak puas hati kalau tak boleh pegang, belek dan tilik sendiri. Awalnya nak beli barang di supermarket tapi terbantut bila melihatkan ramainya orang beratur di luar pintu masuk, terus batalkan niat. Parking pun takde maka kita terus ke kedai runcit sahaja. Kedai runcit di sini dikenali dengan nama kedai Acheh. Depa jual pelbagai barang basah dan barang keperluan harian secara runcit. Alhamdulillah di kawasan perumahan saya ni ada empat kedai Acheh ditambah dengan kedai KK Mart, Speedmart dan Seven 11. Setakat nak cari barang dapur tu Insya Allah takde masalah.

Segala jenis ikan untuk stok.

Siap basuh untuk di simpan dalam peti sejuk.

Potong siap-siap untuk diblend.

Setelah beberapa hari mencari secara online dan melalui grup wassup maka akhirnya dapat beli topeng yang sepatutnya. Depa jual RM100 untuk 50 keping. Memang terasa mahal tapi dalam keadaan sekarang kita tak perlu banyak bunyi. Kita capai sahaja apa rezeki yang ada. 

Akhirnya dapat mask

Dah dapat proper mask barulah confident nak keluar rumah. Esoknya terus in action. Of courselah nak kena tambah barang-barang basah. So kita ke kedai runcit sahaja.

Feeling better, tapi sedikit ketat, sakit telinga pulak.

"Minta maaf kak, kita dah tak potong. Tak dibenarkan." Aduhai... beriya saya ambik ikan dan ayam nak buat stok. Maka terpaksalah asah balik skill menyiang ikan dan memotong ayam. Alhamdulillah masa kecik dulu saya biasa tolong nenek buat kerja-kerja dapur. Thanx to arwah nenek yang sentiasa melayan saya dengan baik.


Ayam dan ikan yang segar.

Siap.

Sedia untuk simpanan walau habis muka makcik bersisik.

Sepanjang musim covid ini saya terus memegang peranan sebagai ketua rumah. (Untuk keluar rumah beli barang). Membeli barang basah memang sudah menjadi tugas asasi saya. Sekali sekala saya akan bergilir dengan bujang sulongku untuk keluar beli barang-barang kering di pasaraya. 

PS: Of course ada lagi the bigger boss yang jadi banker. Saya tukang cucuk dan swipe sahaja. Moga Allah bantu.

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....