Tuesday 4 February 2020

Jalan-jalan KL

Dah lama saya berhajat nak jalan-jalan santai di KL. Biasanya sibuk nak tengok tempat orang, padahal kat tempat sendiri pun banyak lagi yang belum sampai. Selalunya kalau kata nak gi KL haruslah dengan urusan. Kalau saja-saja nak jenjalan tu memang tak kesampaianlah jawabnya. Masa anak-anak kecik dulu adalah jugak hubby bawa melawat tempat-tempat menarik tapi masa tu memanjang dok kalut kepung anak.

Alhamdulillah kebetulan ada hero dua orang ni sedang bercuti maka bolehlah penuhi hajat Umi. Mana-mana yang boleh pergi sendiri kita angkut je hero-hero tu sebagai bodyguard. Tambah pulak ada cek mek molek buat teman maka ke KL lah kita disuatu pagi yang indah.

KL Tower

Destinasi pertama haruslah ke KL Tower. Alhamdulillah cuaca sangat terang dan nyaman. Parking pun senang.

"Rezeki bawa mak pi jalan..."

Kemain ceria... memasing.

Abang mithali.. layan je si adik tu posing sana-sini


Sebenarnya saya tak buat proper planning pun. Kata orang, ikut je ke mana hati terasa nak pergi. So bila dah sampai kat KL Tower ni, kami cari sahaja mana-mana port yang menarik. Kebetulan kami tiba dah menjelang tengahari maka kami terus pekena nasi campur kat kafe yang ada. Bila perut dah kenyang baru senang nak ke mana-mana.



Kat sebelah KL Tower tu depa adakan rumah terbalik. Yuran masuk RM19 seorang kalau ada mycard, boleh bergambar selama 20 minit kat dalam rumah 2 tingkat tu. Tapi tak menarik mana pun. Ada satu dua spot sahaja yang boleh bawak bincang. Yang lain semuanya macam tak kena. Memang tak berbaloi langsung dengan jumlah bayaran RM76. Lagipun kita tak pandai nak buat gaya-gaya tunggang terbalik tu. Tapi sebab dah bayar, kita positifkan diri. 

Abang ngan adik in action.

Bolehlah....

Terbang.

Penceroboh.

Terbang lagi.

Kami tak berlama-lama sebab nak ke Pasar Seni Central Market pulak. Menjelang lunch hour jalan pun agak jam. Tapi biasalah kan, tak KL lah kalau tak jam. Alhamdulillah rezeki parking sangat mudah. Selepas dua kali pusing kami terus dapat parking depan Pasar Seni. Terus masuk cuci mata tanpa membeli apa-apa.




Bila bawa budak-budak muda haruslah nak kena layan perangai hipster depa. Usai cuci mata di Pasar Seni maka menapaklah kami ke kafe hipster, Merchant Lane yang terletak di Petaling Street. Kafe ni di tingkat satu dalam bangunan yang agak buruk. Saya tak pasti samada bangunan tu betul-betul buruk atau depa saja buat gimik. Tapi hiasan dalamannya agak menarik dan unik.

Set-set suka posing



Asalnya kami hanya nak mengopi dan mengeteh sahaja tapi tetiba pulak rasa lapar selepas berjalan jauh tadi. Maka masing-masing buat order sendiri. Harga semua tak kisah sebab kita cuma nak enjoy. Kita swipe sahaja kad ayah hangpa.






Selepas makan nak dessert pulak. Maka kita singgah cari ice-cream di Urban Artisan Cafe pulak.  Kafe ni hanya jual ais krim dengan pelbagai perisa. Depa pilih perasa apa ntah tak kena langsung dengan tekak senja saya. 

Kemain, harga kalah nasi lemak.

Selepas makan kami berjalan-jalan menyelusuri kedai-kedai dan gerai sekitar Petaling Street. Rasanya baru pertama kali saya singgah di sini. Memang banyak barangan jualan yang menarik tapi tak cukup menarik untuk saya berbelanja. Akhirnya kita cuci mata sahaja.


Alhamdulillah, kami tak perlukan banyak belanja. Hanya bayar minyak kereta, tol dan parking. Selebihnya buat belanja makan. Paling penting kudrat harus mantap dan buka hati untuk enjoy the day dan jadikan ianya ibadah.

PS: Lain kali kita ke tempat lain pulak.

No comments:

Jalan-jalan IKEA Cheras

Sejak balik dari UK rasa seronok pulak kalau boleh selalu berjalan (brisk walk). Oleh kerana cuaca agak panas kita cari tempat indoor pulak....