Saturday 30 July 2016

Perjalanan beraya 2016

Kami memulakan perjalanan seawal 8 pagi hari Khamis (hari raya ke2). Awal la pada perkiraan kami. Tahun lepas kami bertolak pukul 11 pagi. Meredah jam teruk lepas exit Jabor ke Kuala Terengganu dan bergerak macam siput hingga ke Kota Bharu. Tiba ke destinasi kol 9.30 malam. So tahun ini konon nak elakkan pengalaman tahun lepas. Hmmm... harapan jelah. Seperti biasa masuk je Terengganu terus jam. Bertolak jam 8 pagi tiba jam 7 petang. Macam sama je. 

Alhamdulillah anak-anak dah buat planning untuk tidur lambat malam sebelum tu. Supaya besoknya tu depa mengantuk dan tak perlu memboring dok dalam kereta. So masa dalam perjalanan esoknya depa asyik membuta je lah. Bangun untuk makan dan pergi toilet. Pastu sambung tido balik. Tinggal lah kami laki-bini berdua-duan bercinta dalam jam selama lebih 10 jam tuh.
Macam berpakat pulak gaya tido depa ni.

Seperi biasa hari raya kami di Kelantan dimulakan dengan ziarah kubur di Banggol. Bermula dengan ke kubur Tok Wae kemudian ke kubur Tok Ayah pula.
Sayu je Nina di kubur Tok Wae.
Ein buat drama kat kubur Tok ayah.

Lepas ke kubur kami beraya ke rumah saudara-mara berdekatan. Kebetulan ada kenduri doa selamat sempena pernikahan Guru Kelas Nina dekat-dekat area PCB tu so kami teruskan je program raya kat situ. Depa baru je pindah rumah banglo yang baru siap dibina di situ. 

Nyaman terasa kawasan rumah menghadap Sungai Kelantan.

Guru Kelas Nina yang comel...
Suasana damai di perkarangan rumah menghadap sungai.

Sebelah petang seperti biasa juga kami mengambil peluang bersiar-siar di pantai PCB sambil makan seafood goreng celup tepung.



Dah besar rupanya anak bujangku  ini.

Sungguh.....bumi itu memang bulat.

Malam tak ada open house so kami berdinner di D'Klasik White Coffee, ala-ala Old Town White Coffee. Cadangan daripada member reunion sekolah hubby.  


Menu setia saya: Telur separuh masak. 
Sepatutnya depa guna telur omega, yolk yang warna oren tu.

Sungguh, raya kali ini kurang kemeriahannya. Bonding dengan keluarga di kampung pun semakin longgar sebab ketiadaan orang tua. Mungkin sebab jarang berjumpa menyebabkan kemesraan kurang terasa. Sekadar berziarah raya, makan-makan dan bertanya khabar. 

Kami bertolak balik hari Sabtu pukul 7.00 pagi. Konon nak elak jam kalau balik hari Ahad. Alhamdulillah jalan sangat clear sehingga ke exit LDP. Masuk LDP pun jalan masih clear. Bajet boleh tiba rumah dalam kol 4 petang. 
Jalan ke Tok Bali sangat lengang.
Tenang dan damai.
Kosong menuju ke Besut
Tiba-tiba dalam 10 km nak tiba tol Bentung kereta mulai banyak dan terus bergerak macam siput. Kadang-kadang terberhenti terus.
Akhirnya dalam kol 6.30 petang baru nampak bayang Tol Gombak.
Selamat tiba di rumah sebelum pukul 7 malam. Terus masak nasi dan lauk sardin. Goreng telur dadar dan ayam salut tepung. Lapar sangat sebab sepanjang jalan RnR semua penuh sesak dengan manusia tapi takde orang menjual makanan berat. Nasi panas-panas makan dengan apa pun sodap......:)


PS: Home sweet home. Tak kisah lah seindah mana tempat orang dan sejauh mana perjalanan saya tetap nak balik rumah..


No comments:

Ganti hose paip air (bidet spray)

Hari ini kita sambung kerja-kerja di bilik air pulak. Kebetulan hubby ajak keluar lunch di Melawati Mall, ayuhlah kita singgah beli barang d...