Wednesday 16 October 2024

Kuantan (1): Swiss Garden Beach Resort

Oktober, 1-3hb, 2024.

Rasa macam dah lama tidak berpergian keluar daerah. So, bila hubby ajak teman ke program di Kuantan, awal-awal lagi kita dah marked tarikh dalam kalender dan simpan the excitement sorang-sorang. Pada hari yang dijanjikan, pepagi lagi kami keluar rumah, singgah sarapan di Q-Bistro, Taman Melati sebelum meneruskan perjalanan. Hubby drive dari Gombak ke Karak Highway hingga ke RnR Temerloh. Seterusnya giliran saya pegang stereng hingga tiba di Kuantan dan berhenti untuk makan tengahari. Kami tiba di Hotel Swiss Garden Beach Resort, Kuantan dalam pukul 2:00 petang. Alhamdulillah terus dapat masuk bilik di tingkat 1.

Sempadan Negeri Pahang sebelum masuk terowong.

Masuk terowong.

Welcome to Pahang.

Usai check-in saya cuma duduk-duduk di bilik sahaja sementara hubby attend program dari pukul 5-7 petang. Usai program, kami keluar dinner di restoran yang terletak di seberang jalan hotel. Dengan jarak yang cuma dalam 300 meter, kami menapak berjalan kaki sahaja. Walau dinner disediakan untuk para peserta, hubby lebih seronok melayan isteri terchenta dinner di luar sambil menyedut udara malam. Alhamdulillah dapat merasa nasi panas dengan ikan bakar segar dari laut. Total harga cuma RM66. Sangat berbaloi.

Ikan merah bakar petai.

Tambah sup tulang, kailan ikan masin dan telur bungkus.

Esoknya saya menemani hubby bersarapan di cafe hotel sebelum depa meneruskan program pada pukul 9:00 pagi. Oleh kerana saya masih kenyang dengan ikan bakar malam tadi, saya cuma sarapan dengan buah dan salad sahaja.

Jus dan sepinggan salad dan buah buat sarapan.

Usai sarapan, sementara masih ada masa berbaki sebelum program bermula, kami keluar jalan-jalan sekitar kawasan hotel sambil menikmati udara segar tepi pantai. Oleh kerana program hubby agak padat kami terpaksa mencuri masa antara program untuk berdua-duan. Sebagai isteri mithali, kita sangat memahami dan pandai membawa diri.

Laluan terus ke pantai hotel.

Suasana tenang tepi pantai.

POV hotel dari pantai.

Selfi/wefi satu kali.

Kami tidak berlama-lama di pantai dek bahang mentari yang mula terasa. Lagi pun program hubby bakal bermula. Sementara hubby berprogram saya keluar (dengan izin) berjalan-jalan melihat Kuantan sambil me-time.