Saturday 9 March 2019

Nilai-Semenyih-Kajang-KL-Gombak-Ampang.

"Umi free tak esok? Iman ada event kat Hotel Majestic....."

Sejak dah tak bekerja ni masa selalu menyebelahi saya. Selagi tidak mengganggu urusan ulang-alik Ampang-Nilai, bila-bila masa sahaja saya boleh selitkan dalam perancangan perjalanan saya. Minggu lepas grup cikgu pencen buat planning untuk program ziarah kami. So kami set masa dan tempat untuk berjumpa pada minggu ini. Kali ini kami buat ziarah di Semenyih pulak.

Asalnya kami plan untuk berkumpul di Masjid Bandar Seri Putra pada pukul 10 pagi. Saya gerak dari Nilai maka terselamatlah dari jalan jam. Yang datang dari Gombak memang tak sah kalau tak mengadap jalan jam di Ampang dan TBS. Sementara menunggu depa sampai saya pi melepak rumah kak Izan dulu. 


Rumah yang kami gi ziarah ni terletak di kawasan pangsapuri. Alhamdulillah kawasan perumahan ni nampak bersih. Sesuai untuk mereka yang baru nak memulakan keluarga. 


Selepas selesai program ziarah kami sambung melepak di rumah kak Izan semula. Kebetulan ada diantara kami yang belum pernah sampai ke sana maka haruslah tidak melepaskan peluang kunjung mengunjung pulak. Seperti biasa sekali sekala berjumpa haruslah diselitkan dengan acara makan-makan. Walaupun sekejap tapi terisi dengan suasana ukhuwah. 


Borak punya borak tak terasa masa berlalu pantas. Saya terpaksa beredar untuk ke Kajang pulak. Menggunakan google map, saya ikut jalan kampung. Mulanya cuak juga sebab saya tak biasa dengan jalan sempit dan berpusing-pusing. Alhamdulillah akhirnya connected dengan hiway LEKAS. Saya tiba Kajang pukul 2 petang. Singgah solat zohor dan suap makan sushi ngan cucu sebentar, lepas tu terus gerak ke KL. Eventnya bermula pukul 3 petang tapi kami tiba sedikit lewat sebab tersalah masuk lorong.

Depa buat hi-tea. Saya hadir ala-ala menjaga cucu sementara mummy berurusan dengan tuan rumah. Alhamdulillah tuan rumah pun bawa maknya untuk jaga cucu maka kita duduk semeja sambil borak-borak santai. 

Mekca takde mood, baru bangun tido.

Makanannya boleh tahan juga, nampak menarik dan sedap. Tapi saya tak berapa selesa nak makan. Kita orang nan-ado ni tak berapa up-to-date dengan protokol hi-tea kat hotel ado-ado gitu. Saya cuma menjamah sepotong kek coklat dan sekeping sandwic. Tak berani nak jamah kuih-kuih berkolestrol tinggi, almaklumlah pabila kita dah diusia senja ni haruslah pandai memilih menu sihat.



Masa kat dalam kafe tu Mekca buat muka moyok takde mood sebab baru bangun tidur dalam kereta. Bila dah keluar ke kawasan lobi barulah nak ceria berjalan sana-sini. Sementara tunggu ambik kad parking kita biar je dia suka hati melawat kawasan. 

Abaikan makcik gemokss. 

Hotel Majestic ni kenakan bayaran parking flat rate RM15 sekali masuk. Masa mula-mula sampai tu kita terus je masuk parking. Lepas tu baru nampak signage kena ambik kad parking di lobi hotel sebelum beredar. 

Dari Hotel Majestic tu kami gerak ke Gombak pulak. Kebetulan malam sebelum kami terima berita pemergian ayah kepada kawan baik Iman di Madinah. Jadi dah alang-alang ada masa, kita teruskan ziarah ke sana pulak. Alhamdulillah rasa bertuah sangat mengingatkan arwah ayahnya berpeluang menghembuskan nafas terakhir di bumi Anbiya' dan disemadikan di perkuburan al Baqi'.

Kawan baik Iman sejak sekolah menengah.

Alhamdulillah, tak terasa seharian berada di atas jalanraya. Saya gerak dari Nilai pada pukul 9.30 pagi dan tiba di rumah Ampang dalam pukul 5.30 petang.... semuanya dengan izin Allah jua.

PS: Selagi ada peluang, buatlah kebaikan walaupun sebesar zarah.....

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....