Friday 4 October 2013

Mewangikan taman....naturally.

Lately angin berkebun saya datang balik. Semalam pi nursery pokok kat tepi Kemensah Height. Cari pokok lidah jin, ros kuning dan pokok daun apa tah.Pokok lidah jin ni dulu dah hidup subur sepanjang pagar depan rumah saya. Lepas tu kena cangkul dengan orang yang tanam rumput hari tu. Habis semua. Sedih betul. So semalam pi beli yang baru. Nak tanam semula dalam pasu pulak.

Tak tau pokok apa. Katanya boleh hidup dalam rumah. Saya suka daun dia...nak suruh produce oksigen banyak-banyak..

Tadi on the way balik dari kelas tambahan (pecutan terakhir Matematik PMR) singgah kat Aji Nursery pulak. Saya suka pi kedai dia sebab layanan mesra dan harga pun berpatutan. Makin banyak pokok baru. Terbekenan pulak dengan pokok bunga melati yang wangi. Saya memang suka pokok-pokok bunga yang ada bau wangi. Saya dah ada pokok bunga melur tanam dalam pasu. Tapi kurang belaian. So berbunga pun macam nak tak nak je. Nak tambah pokok melati pulak. Biar wangi satu rumah.
Pokok bunga melati. Dah siap ngan pasu-pasu. Bila la nak mula projek ni...

Pokok bunga cina dan bunga kemuning saya dah lama tanam. Beli dari Aji Nursery juga. Mula-mula beli dalam pasu. Lepas tu masa dok sibuk-sibuk nak tanam rumput hari tu saya letak atas tanah.

"Kenapa tanam atas tanah? Pokok bunga wangi elok letak dalam pasu. Kita boleh alih-alihkan dia untuk wangikan kawasan mana yang kita nak."

"Ye ke Pak Cik? Habis tu camana?"

"Awak korek balik. Akar putus sikit-sikit tak apa. Letak tanah dalam pasu.Sikit je tanah tu dalam 2 jari. Tabur baja organik lepas tu masukkan pokok tu. Tambah tanah sikit lagi. Siram hari-hari sampai dia subur. Nanti kalau ada kucing berak kat rumah awak angkat pasu tu letak la dekat tempat tu supaya bau taik kucing tu tenggelam. Bunga ni wangi..." 
Panjang lebar pak cik tu ceramah.

Haha...Pak cik tu nak mengata saya malas :( Kat atas tanah tak perlu siram sebab akar dia boleh cari air kat bawah tanah. Tapi pokok tak cantik. Kalau dalam pasu kita boleh trim selalu supaya pokok tu galak berbunga.
Pokok bunga kemuning saya dihiasi dengan rumput. Batu bata hiasan tu pun dah nak tenggelam.
Patut la pokok kemuning saya ni dah jarang berbunga. Subur sangat. Mabuk daun. Kesian. Lepas ni nak kena korek dan tanam balik dalam pasu. Bila la tu...

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....