Saturday 1 August 2020

Aidil fitri 2020, second round.

"Umi... Dayah dapat cuti hari weekend ni."

Dah hampir ke penghujung Syawal baru ni tetiba dapat mesej dari anakanda yang tak dapat pulang beraya pada 1 Syawal. Maka apalagi, selagi ada Syawal Umi pun excited nak berkumpul beraya semula. Dah set dalam kepala, raya tak akan sempurna kalau tak dapat berkumpul satu keluarga. Maka selagi dalam bulan Syawal kita gunakan peluang yang ada. 

First thing first haruslah fikir menu dulu. Kebetulan bujangku sedang dalam mood ke dapur maka kita biarkan sahaja dia beraksi. Dia memang suka mencuba menu sendiri. Sukahati je main campak-campak apa barang yang ada dalam stok. Saya biarkan dia menguji bakat yang ada. Lepas tu bersedialah nak kena bersilat mengemas dapur pulak.

Spageti plus angel hair goreng dengan olive oil.

Bukan main lagi chef in action.

Sambil-sambil tu saya juga mengembalikan bakat yang dah lama tenggelam. Tiba-tiba terasa nak makan kek red velvet home made. Kebetulan bahan semua ada dalam stok maka kita puter-puter aja apa yang patut. Saya guna resepi asal yang pernah dibuat dahulu. Lepas tu hias dengan cream cheese. Takde hias mana pun. Saya cuma belah dua kek yang dah siap. Lepas tu letak cream cheese di tengah dan lapiskan buat macam sandwic. Lastly lumur sahaja lebihan cream cheese sekeliling kek.



Siap...

Saya tidak bercadang untuk menyediakan apa-apa juadah yang special. Cuma masak apa yang biasa untuk makan tengahari dan malam sahaja dengan hidangan nasi putih, kari udang dengan nenas dan tempe goreng pedas campur ikan bilis dan kentang. Bagi mewujudkan suasana raya, kita tambah rendang ayam dan beli lemang sahaja. Yang lebih penting adalah agenda berposing sakan...

The Nations.

The nations...again.

The warriors.

Dan seperti yang dijdualkan, anak-anak hanya dapat cuti hujung minggu sahaja. Dapat tidur di rumah untuk satu malam pun sudah memadai. Lepas semua dah kembali ke tempat memasing, kita pun isi masa dengan jalan-jalan ke KLCC pulak. 

The King and Queen.

PS: Kita tunggu time raya haji pulak...

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....