Friday 17 January 2014

Berbudi pada tanah.

Dah lama saya tak menjengok kebun. Sejak dari cuti akhir tahun lepas asyik sibuk benda lain je. Sian pokok-pokok tu. Alhamdulillah depa semua independen. Pandai jaga diri sendiri. Rasa bersalah pulak biar depa macam tu. So minggu lepas pi beli baja. Sehari suntuk saya duduk kat kebun membelek apa yang patut...:)

Limau kasturi mula galak berbuah.

Pokok cili baru belajar berbuah.

Daun kari.

Pandan.

Pokok pandan ni sangat aktif mengeluarkan daun. Dah merimbun sakan.Saya potong je daun-daun tu dan campak dalam lemari dan kabinet dapur bagi wangi.Nenek saya dulu  hiris halus-halus buat macam bunga rampai. Katanya baru lah dapat wangian natural...Heheh..zaman moden ni main campak je seketul-seketul. Lagi natural. Ampun ya nek!...cucunda kurang mewarisi kerajinan nenek...huhu.

Pokok limau purut baru nak mula segar.

Hari tu asyik kena makan dek ulat je. Lepas tu saya potong sampai tinggal batang je. Bubuh baja dan siram hari-hari. Nak sembur racun perosak tak sampai hati pulak. Biar je lah bagi rezeki kat ulat-ulat tu..Hmm.

Pudina.

Memang tahan lasak. Dah tinggal tunggul pun masih boleh bertunas semula. Sedap letak dalam air teh. Saya juga tanam pokok kunyit tapi menjadi favourite ulat pulak. Suka benar depa perabih daun kunyit saya ni. Kadang-kadang nak buat rendang, tengok-tengok dah tinggal batang je. 

Pokok kunyit.

Bunga telang.

Dah beberapa kali berbunga dan gugur. Ntah bila saya nak buat nasi kerabu ni. Hari tu beriya-iya cari pokok ni serata ceruk rantau. Bila dah ada depan mata tak sempat nak buat pulak... Asyik beralasan sahaja.


PS: Dah banyak bahan-bahan masakan ni sepatutnya tiada alasan untuk tidak masak.

No comments:

Open house selagi Syawal (Part 2)

“Mas, free tak harini? Jom teman Kak Zai pergi beraya.” Bila ada teman seperjuangan ajak beraya, haruslah kita terima dengan tangan terbuka....