Tuesday, 27 May 2025

Cashless Parking (exceed limit) @KLIA2

Bila nak ambik flight ke mana-mana biasanya kami akan bawa kereta dari rumah dan letak kereta di parkir yang disediakan. Dan bila durasinya bakal lama maka kami akan gunakan kad bank untuk masuk ke kawasan parkir. Kalau setakat sehari dua kami akan gunakan kad Touch and Go sahaja dan top-up banyak-banyak sebelum berurusan.

Baru-baru ini bila nak keluar dari parking, tiba-tiba pulak mesin palang tu tidak menerima transaksi kad bank. Katanya kad dah melebihi limit penggunaan harian. Mungkin banyak sangat bershoping sebelum balik. Maka terpaksalah kami undur kereta dan masuk parking semula. Sambil itu kita cari solution macamana nak atasi masalah melalui Pakcik Google.

Make sure snap gambar tempat parking agar tidak lupa.

Menurut Pakcik Google, sekiranya kad bank atau T&G tidak boleh digunakan, kita boleh bayar di kaunter bayaran yang disediakan. So kami parking kereta semula dan mencari letak duduk tempat kaunter bayaran itu. Penat jugak berjalan dalam kawasan KLIA2 yang agak luas ini. Alhamdulillah ramai yang boleh membantu di kaunter pertanyaan. Kaunter bayaran tu agak tersorok. Kita perlu keluar ke Carpark pintu A dan terus belok kanan. 

Kadar bayaran parking.

Kita cuma perlu nyatakan nombor plat kereta dan depa/mesin akan kira jumlah bayaran secara automatik. Lepas tu boleh buat bayaran secara tunai atau kad. Depa akan isu resit/kad untuk dimasukkan ke dalam mesin di palang exit nanti.

Kaunter urusan.

Kaunter urusan di luar pintu Carpark A, sebelah kanan.

Saya pun dah lupa berapa lama kami parking di KLIA2, tapi kos bayaran parking hampir mencecah RM200. Sebenarnya boleh je kalau nak menggunakan Grab Car tapi makcik pakcik pencen lebih selesa naik kereta sendiri, door to door dan boleh ikut pace sendiri. Begitulah. Semoga kita sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik. Aamiin.🌹

Sekian. 😊

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.